SEO din nøgle til synlighed på Google
Digital Marketing Manager
Hvis du læser dette, er det sandsynligvis fordi du har søgt efter “Hvad betyder SEO?” på Google. Og det er præcis det, vi vil forklare dig i dette blogindlæg.
Lad os starte med et spørgsmål: Ville du ikke gerne have, at din hjemmeside vises øverst i Googles søgeresultater, når folk søger efter noget, der relaterer sig til din forretning? Det er her, SEO kommer ind i billedet.
Der findes rigtig mange gode grunde til at arbejde med SEO, og der er sikkert en årsag til, at du er havnet her. Du har måske hørt om SEO i dit netværk, igennem kollegaer eller noget helt tredje.
Aldrig har det været vigtigere, at arbejde med søgemaskineoptimering. På nuværende tidspunkt er der 5.8 mia. søgninger på Google hver eneste dag. Hver eneste dag bliver der søgt efter services og produkter, som du tilbyder – og hvis du altså ikke arbejder med SEO, så går du glip af disse søgninger, nye kunder og omsætning. Lets get started!
Hvad betyder SEO?
SEO står for “Search Engine Optimization,” som på dansk betyder søgemaskineoptimering. Det handler om at optimere din hjemmeside, så den vises højere op i Googles søgeresultater.
Når du arbejder med SEO er det altså et udtryk for, at du optimerer din hjemmeside til, at blive vist på Google. Rettere sagt optimerer man imod forside placeringer på Google, og gerne så gode placeringer som overhovedet muligt. Her får du især fuldt udbytte hvis du ligger i top 3 på Google på søgeord som relaterer sig til din forretning, produkter eller dine services.
Lad os forestille os, at du har en webshop som sælger sko.
Her vil du typisk have forskellige kategorier/sider omkring sko. Her kunne man forestille sig, at sådan en webshop har kategorier og sider både til mænd og til kvinder. Så, hvorfor ikke optimere disse sider til at blive vist på Google, når potentielle kunder eksempelvis søger efter “sko til kvinder” på Google?
SEO handler om at finde de ord og sætninger, som folk bruger, når de søger efter noget på Google – vi kalder dem søgeord – og derefter sørge for, at disse søgeord er til stede på din hjemmeside på en måde, der gør det nemt for Google at forstå, hvad din side handler om. Ligesom vi i dette blogindlæg rigtig gerne vil fortælle dig hvad SEO er og handler om og derfor har brugt søgeordene “Hvad betyder SEO?”, netop for at hjælpe dig med at få et svar. Ligesom du i dette eksempel skal hjælpe potentielle kunder med at finde dine fantastiske “sko til kvinder” på Google.
Dette giver os anledning til at springe videre til…
Hvad er SEO?
SEO er en optimering du kan lave på din hjemmeside for, at blive vist på specifikke søgninger/søgeord på Google.
Kort fortalt, så finder du ordene som folk søger efter (søgeordsanalyse) og derefter skal du benytte ordene på din hjemmeside. På den rigtige måde!
Nogle hjemmesider har allerede gode/relevante søgeord på deres sider, men bruger dem forkert, så Google ikke forstår eller kan aflæse selve indholdet på siderne.
Der er selvfølgelig også mange som slet ikke bruger relevante søgeord, da dette ikke har været et fokus. Udover at finde gode søgeord, skal du skrive gode tekster, lave godt indhold/content og eventuelt indsætte billeder.
Forstå Google (vigtig læsning)
Google er en stor forretning og er i dag en af verdens største virksomheder. I hvert fald en af verdens mest kendte. Faktisk foretages der mere end 5,8 milliarder søgninger på Google hver dag! Google’s søgemaskine består af en betalt del (Google Ads) og en organisk del (SEO)
Google lever af, at levere indhold til hele verdenen. Det er derfor EKSTREMT vigtigt, at det indhold Google viser dig, når du søger efter noget er det rigtige og det du leder efter.
Forestil dig lige at du søger efter “sko til kvinder” og Google så viser nogle fuldstændige irrelevante hjemmesider og indhold. Man bliver træt af det i længden og vælger måske til sidst at bruge en anden søgemaskine som eksempelvis Bing.
Google’s vigtigste opgave er altså at vise det helt rigtig indhold. Så når du skriver “sko til kvinder” på Google, så kommer der webshops som tilbyder netop dette.
Sådan skal du bruge dine søgeord
Google bruger en teknologi kaldet “Google Bot” til at scanne alle hjemmesider og finde ud af, hvad de handler om. Botten kigger især på, hvordan du bruger dine søgeord, og hvor de er placeret på din side. Google botten scanner din kode på alle sider og “crawler” hele din hjemmeside.
Den information Google botten finder i koden bruges til aflæse hvad din side handler om. Her kigger botten altid efter bestemte koder, da den her kan aflæse hvad den specifikke side handler om. Hvis du altså har gjort det rigtigt.
Eksempler på hvor du skal indsætte søgeord så Google botten forstår hvad din side handler om:
-
Url’én
-
H1 overskrift (max 1 x H1 på hver side)
-
H2 & H3 overskrifter
-
Alt-tags på dine billeder
-
Brødteksten (brug gerne søgeordet i den første del af teksten)
-
Page title
Det er netop det SEO handler om. Du skal fortælle Google hvad din hjemmeside handler om.
Det skal du gøre ved at bruge dine søgeord de rigtige steder, skabe godt content som Google gerne vil vise til dem der benytter deres søgemaskine.
Udover søgeord, tekster og content, også kaldet onpage SEO, består SEO også af linkbuilding og teknisk SEO. Dette kan du læse mere om nedenfor.
Hvad er linkbuilding?
Linkbuilding er en vigtig del af SEO og handler om at få andre hjemmesider til at linke til din (ekstern linkbuilding), samt at organisere links internt på din egen hjemmeside (intern linkbuilding).
Det giver her mening at linke ind til andre relevante sider, som eksempelvis hænger sammen med siden du ønsker at linke fra. Det kaldes også linkstruktur.
Google vægter en god linkstruktur og brugervenlighed på hjemmesider. Det kan altså være en god idé, at linke ind til anden side på dit site, som er relevant for det læseren allerede læser om.
På den måde skaber du god brugervenlighed og bekræfter samtidig over for Google, at du har godt indhold hvis brugeren klikker videre og brugere længere tid på dit website.
Ekstern linkbuilding er det modsatte af intern linkbuilding. (Okay Captain Obvious!) Her handler det mest om, at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside.
For Google handler det om, at vise det bedste indhold og mest relevante indhold. En af måderne Google afgør om dit indhold / content er relevant er ved at kigge på hvor mange hjemmesider, der linker til din hjemmeside. Det er nemlig en “tommel-op” til Google når andre hjemmesider refererer/linker til din.
Læs mere om linkbuilding her
Hvad er teknisk SEO?
Teknisk SEO handler om at sikre, at din hjemmeside fungerer optimalt, så Google nemt kan læse og indeksere den. Det indebærer at rette tekniske fejl, optimere din sides hastighed, og sikre, at din hjemmeside er mobilvenlig og sikker.
Dette kan eksempelvis omhandle sidernes indeksering, broken links, URL strukturen, duplikeret indhold, udelukkelse af sider, sitemaps, kodning, robots, hjemmesidens mobilvenlighed, sikkerheden på sitet og til sidst selvfølgelig hjemmesidens hastighed, som i højere grad vægtes af Google (Core Web Vitals).
Teknisk SEO burde være det første du arbejder med når du søgemaskineoptimerer. Det skyldes nemlig, at mange af disse tekniske faktorer danner grundlag for selve optimeringen og det at du vil lykkedes med din eksterne linkbuilding og onpage SEO.
Læs mere om Core Web Vitals lige her.
Har du fået opsat Google Analytics 4? Læs vores komplette guide.
Ingen SEO er ligesom at annoncere på en blind vej
Hvis du ikke arbejder med din synlighed på Google kan det sammenlignes med, at man i gamle dage opsatte fysiske reklamer på en blind vej uden trafik. Du formår simpelthen ikke at vise folk, at din virksomhed findes og tilbyder produkter eller services – og det er en skam, synes vi! Kontakt os og kom i gang med det samme eller læs mere om hvordan vi kan hjælpe dig med SEO lige her.